عقاب‌های شاهی گلوگاه از کجا می‌آیند؟

داده‌های ما در طول چهار سال شمارش پرندگان شکاری در گلوگاه نشان می‌دهد که در حال حاضر گلوگاه مازندران مهم‌ترین نقطه جهان برای پایش جمعیت عقاب شاهی است. گونه‌ای که در طبقه‌بندی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان آسیب‌پذیرطبقه‌بندی شده است و با توجه به جمعیت نه چندان زیادی که دارد یکی از گونه‌های اصلی شکاری پروژه شمارش پرندگان شکاری در گلوگاه محسوب می‌شود. علاوه بر این، جذابیت و ابهتی که دارد باعث شده محبوب‌ترین شکاری ما در بین داوطلبین شمارنده باشد. هنگامی که مثل عکس بالا از نزدیک ایستگاه شمارش ما عبور می‌کند از لحظات به یاد ماندنی شمارش شکاری‌ها در گلوگاه است.

اما این عقاب‌های شاهی از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند؟

در سال‌های اخیر با استفاده از ردیاب‌های جی‌پی‌اس دانش ما از مسیرهای مهاجرت و مناطق زمستان‌گذرانی بسیاری از گونه‌های پرنده مهاجر بیشتر شده است. در تصویر زیر می‌توانید مسیر مهاجرت یک عقاب شاهی از 2017 تا 2021 از زیستگاه‌های زادآوری در روسیه به مناطق زمستان‌گذرانی در عربستان را مشاهده کنید که از کریدور جنوب شرق دریای کاسپین و البرز شرقی عبور کرده است.

اما همچنان روش قدیمی و ارزان حلقه‌گذاری اهمیت خود را برای به دست آوردن اطلاعات در مورد اکولوژی مهاجرت پرندگان و همچنین پویایی‌شناسی جمعیت حفظ کرده است. پیدا کردن این افراد حلقه‌گذاری شده و گزارش مشخصات حلقه یکی از لذت‌های پرنده‌نگری و البته کمک به افزایش دانش ما در مورد پرندگان است. پروژه‌های پایش پرندگان یکی از فرصت‌هایی است که بتوان از بین هزاران پرنده مهاجر این افراد حلقه‌گذاری شده را پیدا کرد.

در 8 آبان 1401 در اواخر پروژه یک عقاب شاهی حلقه‌گذاری شده در ایستگاه بردنا مشاهده کردیم که با به اشتراک گذاشتن مشخصات حلقه با پرنده‌شناسان روسیه که بر روی حفاظت پرندگان شکاری کار می‌کنند توانستیم محل زادآوری و سن حدودی یکی از عقاب‌های شاهی عبوری از گلوگاه را متوجه شویم. با اینکه جزئیات حلقه‌ها قابل خواندن نبود ولی الگوی رنگ آنها کمک می‌کند تا بتوان یک داده کلی از مکان زمان زادآوری بدست آوریم.

عقاب شاهی حلقه‌گذاری شده‌ای که در هشت آبان در ایستگاه بردنا مشاهده شد (عکس: احسان طالبی)

ویژگی‌های قابل مشاهده حلقه کمک کرد تا متوجه شویم این عقاب شاهی بالغ در تاتارستان روسیه و در یکی از دو سال 2014 یا 2015 حلقه‌گذاری شده که در نتیجه در زمان مشاهده هفت یا هشت ساله بوده است.

محل زادآوری در تاتارستان روسیه و محل رکورد در گلوگاه مازندران
یک نمونه از جوجه‌های عقاب شاهی در تاتارستان که با این الگوی رنگ حلقه‌گذاری شده‌اند

وبسایت شبکه حفاظت و پژوهش پرندگان شکاری روسیه را می‌توانید در این لینک ببینید: http://rrrcn.ru

برای پیشبرد پروژه نیازمند حمایت شما عزیزان هستیم. اگر علاقه مند به حفاظت از پرندگان شکاری هستید، با پرداخت حتی مبغلی بسیار کم، در این کار سهیم باشید.

شما میتوانید در شمارش پرندگان شکاری امسال با ما همراه باشید. کافیست روی تصویر کلیک کنید و فرم مربوطه را پر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *